Ποιοτική και Ποσοτική Έρευνα: Μεθοδολογία και Διαφορές

Ποιοτική και Ποσοτική Έρευνα

Ως φοιτητής, θα κληθείς πολλές φορές να γράψεις μια ερευνητική εργασία για να πάρεις καλό βαθμό σε ένα μάθημα ή για να λάβεις το πτυχίο σου στο τέλος των σπουδών. Η έρευνα είναι το απαραίτητο εργαλείο για τη συγγραφή αυτής της διατριβής αλλά και για να αυξηθούν οι γνώσεις σου πάνω σε κάποιο αντικείμενο. Οι δύο από τις πιο κοινές μεθόδους έρευνας είναι η ποιοτική και η ποσοτική. Στο παρακάτω άρθρο θα μάθεις τον ορισμό τους, τη μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθήσεις καθώς και τις διαφορές τους.

Τι είναι η Ποιοτική Έρευνα

Ποιοτική ΈρευεναΗ ποιοτική έρευνα χρησιμοποιείται κυρίως στις κοινωνικές επιστήμες  και προσπαθεί να διερευνήσει και να ερμηνεύσει σε βάθος ένα κοινωνικό φαινόμενο. Χρησιμοποιείται συχνά στην εκπόνηση μίας διπλωματικής εργασίας καθώς με τη συγκεκριμένη μέθοδο, ο ερευνητής είναι σε θέση να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα σχετικά με το ‘γιατί’ και το ‘πώς’ του φαινομένου που έχει επιλέξει. Η ολιστική κατανόηση είναι ο στόχος της ποιοτικής διερεύνησης. Επίσης, τα δεδομένα που συλλέγονται από την ποιοτική έρευνα δεν είναι μαθηματικοί όροι αλλά, αντιθέτως, είναι περιγραφικά και είναι αρκετά δύσκολο να αναλυθούν.

Επιπλέον, με την ποιοτική έρευνα, ο φοιτητής μπορεί να κατανοήσει την ανθρώπινη συμπεριφορά, την εμπειρία, τις προθέσεις και τα κίνητρα, βασιζόμενος στην παρατήρηση και την ερμηνεία και επίσης, ανακαλύπτει τον τρόπο που οι άνθρωποι σκέφτονται και νιώθουν. Σε αυτή τη μορφή έρευνας, ο φοιτητής στηρίζεται περισσότερο στις απόψεις των συμμετεχόντων.

Η ποιοτική έρευνα ξεκίνησε, ύστερα από τη δυσαρέσκεια μερικών ψυχολόγων με τη χρήση ποσοτικών δεδομένων σε μελέτες της ανθρώπινης συμπεριφοράς καθώς ανέφεραν πως η ποσοτική μέθοδος ήταν ακατάλληλη για την κατανόηση της ανθρώπινης φύσης. Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που έχει η ποιοτική έρευνα είναι η απουσία μεγάλου δείγματος, η άμεση επαφή που έχει ο ερευνητής με τα υποκείμενα της έρευνας και τα μη γενικευμένα πορίσματα.

Η Μεθοδολογία της Ποιοτικής Έρευνας

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ποιοτική έρευνα είναι η παρατήρηση, οι συνεντεύξεις, οι ομάδες εστίασης, η μελέτη περίπτωσης και η προφορική ιστορία. Ας δούμε πιο αναλυτικά την κάθε μέθοδο ξεχωριστά. Στην άμεση παρατήρηση, ο ερευνητής μελετά τους ανθρώπους στην καθημερινότητα τους, χωρίς να συμμετέχει ή να παρεμβαίνει. Η παρατήρηση διεξάγεται σε δημόσιους χώρους καθώς οι άνθρωποι δε γνωρίζουν πως συμμετέχουν σε κάποια μελέτη. Στην συμμετοχική παρατήρηση, ο ερευνητής συμμετέχει στη δράση ή στα γεγονότα. Στην εθνογραφική παρατήρηση ο ερευνητής βρίσκεται μέσα στο περιβάλλον της έρευνας και ζει μαζί με τους συμμετέχοντες για μήνες ή ακόμα και για χρόνια.

Επιπλέον, ένας ερευνητής μπορεί να εμπλακεί σε μία μικρή ομάδα συμμετεχόντων και ο στόχος αυτής της μεθόδου είναι να βρεθούν απαντήσεις στο ‘γιατί’. Η συγκεκριμένη μέθοδος παρουσιάζει υψηλή ευελιξία γιατί οι ερωτήσεις αποστέλλονται διαδικτυακά και η συλλογή των απαντήσεων είναι εύκολη και γρήγορη.

Ποιοτική και Ποσοτική Έρευνα

Η μελέτη περίπτωσης είναι πολύτιμη για την ποιοτική έρευνα ενώ εξελίχθηκε αρκετά τα τελευταία χρόνια. Χρησιμοποιείται κυρίως στην εκπαίδευση και στις κοινωνικές επιστήμες και με αυτήν κατανοούνται πλήρως οι μέθοδοι συλλογής και υπολογισμού των δεδομένων. Επίσης, με τη μέθοδο της προφορικής ιστορίας δημιουργείται μια ιστορική αναδρομή της ομάδας ή της εκδήλωσης. Συνήθως πραγματοποιείται μια σειρά από συνεντεύξεις με έναν ή με πολλούς συμμετέχοντες για μεγάλη χρονική περίοδο.

Με τη συνέντευξη δημιουργείται μια κοινωνική και ψυχολογική σχέση ανάμεσα στον συνεντευκτή και τον συνεντευξιαζόμενο. Ο συνεντευκτής οφείλει να έχει προετοιμαστεί λεπτομερώς καθώς σε μικρό χρονικό διάστημα θα αποκτήσει πολλές και σημαντικές πληροφορίες. Διακρίνονται οι εξής μορφές συνέντευξης:

  • Δομημένη συνέντευξη: Ο ερωτώμενος καλείται να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήσεων που προκαθορίζεται από το έντυπο της συνέντευξης
  • Η μη δομημένη ή ημι-κατευθυνόμενη συνέντευξη: Αυτή η μορφή δε στηρίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις αλλά σε μία ελεύθερη συζήτηση. Η ελευθερία διαφέρει ανάλογα με τη φύση της ημι-κατευθυνόμενης συνέντευξης και γι’ αυτό υπάρχει η ελεύθερη και η εντοπισμένη συνέντευξη.

Η εντοπισμένη συνέντευξη μελετήθηκε από τον Merton και σκοπός της είναι να εντοπίσει την προσοχή σε μία εμπειρία και στα αποτελέσματα που έφεραν κάποια ερεθίσματα. Είναι πιο αυστηρή η διαδικασία της εντοπισμένης συνέντευξης καθώς η επιλογή των ερωτώμενων γίνεται πιο συγκεκριμένα. Οι ερωτώμενοι, δηλαδή, είναι μέλη μιας ομάδας που έχουν την ίδια εμπειρία.

Στάδια διεξαγωγής Ποιοτικής Έρευνας

Για να διεξαχθεί μια ποιοτική έρευνα, ο κάθε ερευνητής πρέπει να ακολουθήσει κάποια βήματα. Το πρώτο βήμα είναι να προσδιορίσει το φαινόμενο και τους στόχους της έρευνας και στη συνέχεια, θα πρέπει να αναζητήσει συναφείς έρευνες ή ευρήματα και να επεξεργαστεί τις θεωρητικές προσεγγίσεις. Έπειτα, θα πρέπει να διατυπώσει ερευνητικά ερωτήματα και να επιλέξει μία ή περισσότερες μεθόδους παραγωγής δεδομένων. Τα επόμενα στάδια είναι η κατάλληλη προετοιμασία για την πρόσβαση στην περιοχή έρευνας και η επιλογή στρατηγικής δειγματοληψίας.

Επιπρόσθετα, ο ερευνητής πρέπει να εκτιμήσει πρακτικά ζητήματα ή ενδεχόμενα προβλήματα που πιθανότατα θα προκύψουν και να επιλέξει τους τρόπους ανάλυσης δεδομένων. Το προτελευταίο βήμα είναι οι πρακτικές βλέψεις για το είδος της θεωρητικής μορφής που θα λάβουν τα αποτελέσματα, ενώ τελευταίο οι σκέψεις για τον τρόπο που θα δημοσιοποιηθούν τα ερευνητικά ευρήματα.

Τι είναι η Ποσοτική Έρευνα

Ποσοτική ΈρευναΑντίθετα, η ποσοτική έρευνα διερευνά συστηματικά τα φαινόμενα με αριθμητικά δεδομένα και στατιστικές μεθόδους και στοχεύει στην ανακάλυψη των αιτιών της αλλαγής των κοινωνικών φαινομένων, καταλήγοντας σε γενικεύσεις μέσω ερευνητικών υποθέσεων. Ο ερευνητής οφείλει να εστιάσει στη συλλογή αντιπροσωπευτικού δείγματος του πληθυσμού που μελετά και στη διαμόρφωση ενός ερωτηματολογίου, έτσι ώστε να υπάρξουν έγκυρα και επιστημονικά αποτελέσματα.

Η Μεθοδολογία της Ποσοτικής Έρευνας

Στην ποσοτική έρευνα χρησιμοποιούνται συνήθως ερωτηματολόγια. Ο πληθυσμός του δείγματος σε αυτή την έρευνα είναι μεγάλος. Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιείται στην ποσοτική έρευνα είναι δομημένο, δηλαδή, σε κάθε ερώτηση του δομημένου ερωτηματολογίου, υποδεικνύεται μια σειρά πιθανών απαντήσεων που καλείται να απαντήσει ο ερωτώμενος.

Για να μάθεις πώς μπορείς να δημιουργήσεις το δικό σου ερωτηματολόγιο, δες το βίντεο-οδηγό που ετοιμάσαμε για σένα.

Στάδια διεξαγωγής Ποσοτικής Έρευνας

Ο ερευνητής σε μία ποσοτική έρευνα, αρχικά, καλείται να μελετήσει τις έρευνες που έχουν ήδη διεξαχθεί στο πεδίο που τον ενδιαφέρει. Ύστερα, πρέπει να δημιουργήσει και να διατυπώσει την υπόθεση που θα ελεγχθεί στην πορεία και στη συνέχεια, χρειάζεται να σχεδιάσει την έρευνα ώστε να ελέγξει την υπόθεση, συνήθως με τη δημιουργία των ερωτηματολογίων.

Κατόπιν, θα διεξάγει την έρευνα και θα προχωρήσει σε στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων, εξετάζοντας εναλλακτικές εξηγήσεις για τα ευρήματα. Βασισμένος στα ευρήματα θα μπορέσει να απαντήσει στα ερωτήματα της έρευνας και να αναφέρει αν η υπόθεση υποστηρίζεται ή όχι. Στο τέλος, θα εξετάσει εάν τα ευρήματα μπορούν να γενικευτούν.

Ανακεφαλαιώνοντας, η ποιοτική έρευνα διαφέρει σε αρκετά σημεία από την ποσοτική. Ωστόσο, αρκετές φορές, η μία έρευνα συμπληρώνει την άλλη με στόχο τη λήψη ασφαλέστερων συμπερασμάτων για κάποιο κοινωνικό φαινόμενο. Επομένως, δεν είναι λίγες οι φορές που οι δύο μέθοδοι συνδυάζονται για αναλυθούν ορθά τα αποτελέσματα.

Για οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστείς κατά τη διάρκεια εκπόνησης της διπλωματικής εργασίας σου μη διστάσεις να απευθυνθείς σήμερα στη μεγαλύτερη ομάδα ακαδημαϊκών writers στην Ελλάδα για 100% επιτυχία και μάλιστα στο χαμηλότερο κόστος της αγοράς. Μάθε πως θα λάβεις άμεσα την εργασία σου στον παρακάτω αναλυτικό βίντεο οδηγό που έχουμε ετοιμάσει για εσένα:

Κάνε κλικ εδώ για να λάβεις άμεσα Δωρεάν Κοστολόγηση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.